Alexius Meinong e Kazimierz Twardowski in dialogo. Su contenuto e oggetto, rappresentazioni e giudizi
novitàdigital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
This article focuses on the intellectual relationship between Meinong and Twardowski. Starting with their correspondence, it examines in what terms Twardowski’s Zur Lehre vom Inhalt und Gegenstand der Vorstellungen was important for Meinong’s elaboration of his object theory. It also examines in what way some Meinongian essays stimulated in turn Twardowski’s reflections on concepts and representations. It is shown that the two philosophers pursued common themes and theses interactively, and their respective views can be seen to overlap in some regards. These shared themes concern the well-known distinction between content and object, the notions of object, existence and reality, the conception of intuitive and non-intuitive representations, the assumption of non-existent objects and certain theses on judgments that are extraneous to Brentano’s conception, which provided the
philosophical background on which both of them drew. keywordsAlexius Meinong, Kazimierz Twardowski, Metaphysics, Ontology, Representations, JudgmentsBiografia dell'autoreUniversità degli Studi di Urbino Carlo Bo. Email: venanzio.raspa@uniurb.it |
Consulta l'archivio
Articoli Online First
Il sapiente stoico può esistere?
Sicut cyclopes allegorie e metafore della visione nel Commento alle Sentenze «Ad mentem platonis» di Egidio da Viterbo
La tesi di Brentano e le sue influenze nel pensiero analitico
Sicut cyclopes allegorie e metafore della visione nel Commento alle Sentenze «Ad mentem platonis» di Egidio da Viterbo
La tesi di Brentano e le sue influenze nel pensiero analitico
Ultimi 3 numeri
RIVISTA DI FILOSOFIA NEO-SCOLASTICA - 2021 - 4. Alexius Meinong and His Contemporaries
RIVISTA DI FILOSOFIA NEO-SCOLASTICA - 2021 - 3
RIVISTA DI FILOSOFIA NEO-SCOLASTICA - 2021 - 2
RIVISTA DI FILOSOFIA NEO-SCOLASTICA - 2021 - 3
RIVISTA DI FILOSOFIA NEO-SCOLASTICA - 2021 - 2